Changes

Door Henri Goossen

 

Ja, ik heb mijn column deze keer een titel gegeven in het Engels, want veranderingen zijn er wel degelijk in de world wide whiskyworld. Ik merk in mijn dagelijks werk met de whisky’s dat niet alleen de whisky’s maar duurder en duurder worden (accijns) maar ook dat wij consumenten in handen zijn gevallen van de aziatische willekeur van kopen, kopen, kopen.

 

Het wordt in mijn optiek weer eens tijd om goed ruzie te krijgen met de Chinezen zodat er weer een boycot komt vanuit China richting Europa, zodat ze niet meer uit  Europa al onze mooie Single Malts zullen wegkapen. Dan zal de situatie op de whiskymarkt snel weer normaliseren en zullen de prijzen ook weer zakken. En dan zullen de producenten ook weer terug naar de roots gaan.

 

Ik zie momenteel op de markt veel te veel distillery’s die hun producten aanpassen aan het snelle geld. Jaartallen zijn al lang niet meer de norm, het verandert naar namen die een bepaalde smaak moeten vertegenwoordigen. Met andere woorden ze blenden meerdere jaargangen met elkaar zodat er altijd ook een jonge jaargang in zit verwerkt en dit heeft weer tot gevolg dat ze een naam geven aan de whisky want 8 yrs is niet echt commercieel, een mooie naam wel! Commercieel een topbeslissing, maar ik voel me als consument gebruikt en als tussenpersoon in de whiskywereld opgezadeld met een probleem.

 

Ik vertel op mijn Nosings and Tastings altijd objectief wat er in het glas zit en de liefhebbers beslissen dan zelf wel of ze tot een eventuele aankoop zullen overgaan. Maar ik hou mij dan ook bij de voor mijn gevoel straigth Malts die gewoon een jaartal vertegenwoordigen.  Is dit dan ook helemaal objectief, nee dat weer niet, maar ik weet dan wel wat er in het glas zit. En ik kan dan ook duidelijk uitleggen wat peated is en wat een wood finish voor invloed heeft op de smaak. En uiteraard wat leeftijd doet voor een whisky, dat willen de liefhebbers horen.

Niet dat Siena een nieuwe Macallan is, maar dat Siena een prachtige stad in de Toscane is, met een ovaal marktplein waar schitterende paardenraces worden gehouden door  vertegenwoordigers uit de plaatselijke woonwijken. En dat je dan bij het kijken naar die paardenrace een mooie whisky moet drinken. Ik denk dan aan mooi weer, korte broek, een mooi sigaartje, dat wordt een  BenRiach Sauternes Wood finish van 16 yrs.

 

Dat willen de liefhebbers horen, emotie en bij het juiste ogenblik de juiste whisky drinken. Er is niet één whisky lekker,  maar de juiste whisky bij het juiste gevoel, dat is genieten, dat is de uitdaging. Er zijn Single Malts voor Himmelhoch jauchzend en voor Zum Tode betrübt, dát moet de industrie uitstralen. Dan leer je de consumenten de variatie van het schitterende product dat Single Malt Whisky is. En daarin zit de winst en niet in het zoveel mogelijk verkopen aan Azië, want dat is een Bubble, en échte liefhebbers zijn er voor altijd!

 

Laat deze verandering maar ingevoerd worden tot meerdere glorie van ons allemaal!

Changes aan mijn hoela!

Henri Goossen_kl

 

 

 

 

 

 

 

Hartelijke whiskygroeten van Henri Goossen