De slijter dicht bij de grens profileert zich…

Henri Goossen whisky kennerColumn Henri Goossen over de slijter in het grensgebied.

 

De slijters dicht bij de grens met Duitsland moeten er extra aan trekken om de klanten binnen te blijven halen. Zo was ik vorige week bij een slijter, op 150 meter van de grens met Duitsland, te gast om een whiskyproeverij te presenteren.

Hij is er heilig van overtuigd dat de klanten niet direct de grens over gaan om voor een paar euro goedkoper een whisky te halen als er bij hem zelf in de zaak echte kwaliteit verkocht wordt. Zo organiseerde hij dus een proeverij en dankzij goede publiciteit waren er dus 60 mensen in de zaal die allen een ( potentiele) klant zijn bij hem.

 

Aan mij de schone taak om deze mensen te laten inzien dat echte kwaliteit best iets mag kosten mits  deze Single Malt,  maar die meerwaarde brengt. Dus als eerste is het belangrijk om een heel aantrekkelijk tableau de troupe samen te stellen op zo een proeverij.

 

Dusdanig mooie en gevarieerde whisky’s die bij voorbaat al tot de verbeelding zullen spreken. Deze moeten worden gepresenteerd in een logische volgorde, waarbij de ene whisky de ander aanvult. Uiteraard oplopend in smaak en intensiteit. En, geachte lezers,  dit is heel goed mogelijk. Als presentator was ik deze avond erg op dreef en de avond was doorspekt met humor, en sterke whiskyverhalen zodat de gasten allemaal in the mood kwamen. En deze mood betekent dat de gast zich echt openstelt voor de whisky om zo een goed beeld te krijgen van de individuele Malt.

 

De organiserende slijter heeft als leidraad dat hij regelmatig voor reuring moet zorgen om zo de klanten te blijven herinneren dat hij de zaak heeft  waar je moet zijn. Ik denk dat hij zich via de betere producten echt kan onderscheiden van de prijsknaller aan de andere zijde van de grens. Dat is altijd mooi om te te zien en een nobel streven.

 

Henri Goossen whisky kennerMet mijn manier van presenteren, wat feitelijk een avondje uit is, kan ik hem hierbij goed aanvullen. En dat is tot meerdere glorie van mij en van de slijter, hij heeft goed verkocht deze avond en menig bestelling kunnen noteren van liefhebbers die bij hem  komen voor zijn assortiment en zijn gedrevenheid als slijter. Ik word ingehuurd om hem hem hierbij een handvat te geven om liefhebbers te overtuigen dat een goede Single Malt best wel wat extra’s mag kosten, mits je die meerwaarde kunt proeven en dat is beleving.

 

En dat beste mensen is de rode draad van het verhaal, breng die beleving over door sfeer te brengen waarin de gast zich thuis voelt ( zelf laten inschenken bijv.). Geef de gast de kans  om openlijk te reageren op de Single Malt en geef objectieve feedback. Een beetje whiskydrinker prikt al heel snel door een commercieel verhaaltje heen. Zorg dat de beleving gevarieerd kan worden ondergaan, meerdere landen, verschillende jaartallen , woodfinishes en een stevige turfwhisky als afsluiting wordt altijd gewaardeerd.

 

Uiteraard hebben de slijters aan de grens recht van spreken als het om accijns gaat, maar daar in Glanerbrug heb ik gezien hoe de slijter echt op de trom slaat om zo niet te worden gepasseerd. Voor een goedkope blend ga maar naar Duitsland daar kan hij niet tegen concurreren. Maar voor het juiste advies en een representatief assortiment dat ook nog prachtig voor je wordt ingepakt, moet je nog steeds bij slijter in je eigen land zijn. Kwaliteit mag ietsjes kosten, het uiteindelijke resultaat is er dan ook naar: Een verdomd goede en lekkere whisky die jouw trakteert op een potje smaakbeleving waar je U tegen zegt!

 

Hulde aan de slijter in de grensstreek,  laat Den Haag je niet kapot maken!

 

Toon initiatief, blijf assertief en zorg voor reuring in de klantenkring.

 

Sláinthe, Henri Goossen