Column Henri Goossen: Terug naar de bron

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Column Henri Goossen

‘Terug naar de bron’

Dit lijkt wel een tekst uit de wachttoren van de Jehova’s, maar is het echter niet. Dit is de samenvatting van mijn reis naar Jura and Islay, van afgelopen week.

Minimaal één keer per jaar ga ik naar een specifiek stuk Schotland om net iets meer te weten te komen over de whisky’s uit die regio’s. Deze keer gingen mijn Elise en ik naar de eilanden Jura and Islay, dan hoef ik de liefhebbers al niets meer te zeggen, dit is het hart van Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin enz….

Zwaar geturfde Single Malts met een vleugje Atlantic Ocean is het credo, maar dat gaat niet voor alle Single Malts van Islay op. Dat hebben wij via een authentieke managerstour geleerd bij de Bunnahabhain distillery. Maar eerst was er de reis…….. Ik spreek menig Schot zo gedurende het hele jaar en vaak zien ze zelf al op tegen de lange reis naar de Hebriden eilanden ten westen van de Mull of Kintyre. Het kost je gewoon veel tijd.

Vanaf Glasgow airport met de huurauto richting Loch Lomond en via een tussendoortje door de Trossachs naar de Royal Burgh of Inverary. Hier drinkt een ieder zijn pauzekoffie, het stadje is er voor gebouwd. Dan via de tweebaansweg met altijd een langzame vrachtwagen voor je naar Lochgilphead aan het Loch Fyne. Van hier is het naar Tarbert niet te lang en dan ben je zo bij Kennacraig, een vlekje aan de zee met enkel en alleen een pier waar de veerboot aanlegt en vertrekt.

Niets aan de hand zou je zeggen, wij hadden netjes gereserveerd om de 13.00 uur CalMacboot naar Port Askaig op Islay en dan via het kleine pontje naar Jura, maar bij Kennacraig geen boot maar de mededeling: Er is geen boot om 13.00 uur vandaag….sorry. En nu?…. de volgende boot gaat om 15.15 uur maar of u meekunt weet ik niet aldus de functionaris. Achteraansluiten en hopen.

Ook dit is Schotland, uiteindelijk konden we toch mee om 15.15 en voeren zo naar Islay. En uiteindelijk ’s avonds laat ook nog naar Jura alwaar we werden verwacht in het enige hotel op het eiland. Dit pontje over de sound of Islay is kort en intens, en op Jura aangekomen weet je twee dingen zeker; weinig mensen en veel herten. En deze herten zie je genoeg op de road to Craighouse, het enige dorpje op het eiland. De kamer in het hotel was fabulous en ook het eten, complimenten, het hotel staat letterlijk voor de distillery.

Deze bezochten we de volgende dag en Graham die ons de Potstills liet zien was meer dan symphatiek en zo’n beetje familie van iedereeen die op de distillery werkt. Jura whisky heeft een kenmerkende fles en een smaak die precies tussen de Speyside malts en de heftige Islay malts inligt. Met mooie namen zoals bijv. Superstition, met zowel 13-jarige als 21-jarige whisky’s erin verwerkt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Hierna voeren we terug naar Islay alwaar we bij Bunnahabhain een managerstour hadden geboekt à 50 pound (hearhear) per stuk. Bunnahabhain is een Islay Malt die bekend staat om veel smaak en weinig peat in hun producten. Andrew de manager liet dit in deze privétour allemaal de revue passeren en met name de taste aan het eind was geweldig, o.a. 25 jarige malts werden geproefd, een prachtige ervaring, wel opletten als hij spreekt want anders ben je zo de draad kwijt met zijn heavy accent.

De volgende ochtend meldden wij ons bij de enige Farmdistillery op het eiland, Kilchoman, die net hun nr 5 introduceren. Een kleine distillery waar de Aberdeen Angus koeien naast de Potstills staan haha. Hun carrotcake bij de koffie was geweldig, minstens zo goed als hun Malts. En ook Laphroaig werd bezocht en bij Ardbeg werd er heerlijk gegeten. Bowmore in Bowmore werd ook aan onze smaakpapillen toevertrouwd, en ik kan u meedelen alles is lekker op het juiste moment.
Tijdens onze aanwezigheid stond het hele eiland stil bij de retirement van Jim McEwan van Bruichladdich, geef die man een standbeeld al was het alleen maar voor zijn Octomore.

Henri Goossen whisky kennerU leest het al, veel gezien en gehoord en veel geproefd, ik kan nu weer vooruit en kan de komende proeverijen de deelnemers weer uit eigen hand de details laten proeven. Jura and Islay the true pearls of the Inner Hebrides.

Hartelijke whiskygroeten, Henri Goossen

Henri Goossen Whisky Entertaining and more…